top of page
exhibition

トマ•ジラン (thomas gillant) 個展

『BLACK OF ALL COLORS』

2023年4月15日 (土) 〜 2023年4月25日 (火)

Sat Apr15th 2023 〜 Tue Apr 25th 2023

光の色スペクトルに含まれていないため、「非色」とみなされることがある黒は、捉えどころのない多才な存在です。他の色と混ぜると、影や奥行きのある錯覚を演出することができます。また、単独で使うと、強いコントラストを生み出すことができます。

黒と他の色との相互作用を利用し、錯覚的な奥行きや色の回折といった光学現象を探求し生まれたのが”Black of all colors”の抽象作品です。

空間における空白と奇妙な絵画の立体感は、アーティストにとって繰り返し魅了されるテーマです。ギャラリーという環境の中で、反射、人工的な陰影、玉虫色の色彩等を視覚的なトリックとして使い、鑑賞者の絵画に対する知覚を刺激します。それだけではなく、大胆な筆使い、彫刻のような掘り、滴り落ちる彩度の高い油絵の色彩など、身体的感覚に訴える表現的なアクセントも併せ持っています。

"Black of all colors"は、遊び心に溢れ、捉えどころのない視覚の旅です。立体的な奥行きの錯覚と絵画の物質性との間のダイナミズムを刺激し、鑑賞者に多層的な体験をもたらします。

thomasgillant_1.jpg

Irised Nebula (II)
62x47cm, oil on fabric
油彩・布

Sometimes considered as a “non color” because of its absence in the light color spectrum, black is an elusive and versatile animal.  When mixed with other colors, it creates the illusion of shadows and depth. Used unaltered, it can produce stark contrasts. The abstract works in “Black of all colors” use the interaction of black with other hues to delve into optical phenomena such as illusionary depth and color diffraction

Spatial voids and uncanny pictorial dimensionality are recurring subjects of fascination for the artist. Reflections, artificial shadows and iridescent colors are used as many visual tricks to challenge the viewer’s perception of the paintings in the gallery environment. Yet, the bold brush marks, the sculptural carvings, the saturated hues of dripping oil paint, all have an expressive accent that calls on the full attention of our senses.  

“Black of all colors” is a playful and elusive visual trip. It rides on the tension between the illusion of three-dimensional depth and the objecthood of the paintings, creating a multi-layered experience for the viewer.

2023年4月  トマ•ジラン

トマ・ジランの作品は、ジェスチャーによる抽象表現、デジタルな美学、色のバイブレー ションを特徴としています。スプレーガン、ブラシ、ローラーなど様々な道具を使い、油絵具を使用します。
三次元空間におけるマークメイキングや、ハンドペインティングとデジタル創作の関係性など、繰り返し扱われるテーマを探求している。色彩と奥行きを実験することにより、即座な視覚的インパクトを表現する。

Thomas Gillant's work is characterised by gestural abstraction, digital aesthetics, and colour vibration. Using oils in a limited palette and a wide range of tools, including spray guns, brushes and rollers, he resists emphasising any specific aspects of the composition, thereby uniting the canvas and keeping the eye in motion.
He explores recurring themes such as mark-making within three-dimensional space and the relationship between hand-painting and digital creation. Toying with the perception of colors and the depth of field, his work has an immediate visual impact.

thomasgillant_2.jpg

The light from the back
77x63cm, oil on fabric
油彩・布

thomasgillant_3.jpg

Color interval (IV)
64x46cm, oil on aluminium coated paper mounted on panel
油彩・アルミニウムコーティング紙・パネル

展覧会履歴
2023年 (upcoming)       『Group exhibition』JC Gallery イギリス
2023年 (upcoming)       『Dawn till dust』 UltraSuperNew Gallery 東京
2023年      『Black from all colors』 KTO 東京
2022年      『Art Byte Critique 10th year anniversary』Launchpad Gallery 横浜
2022年      『Void Attraction』 Kameido Art Center 東京
2022年      『IN/TANGIBLE』 Art for Thought 東京  
2022年      『Every lining has a silver cloud』 KTO Substitute 東京
2021年      『Epic painters』 The Blank Gallery 東京
2020年      『Shift operation』 Cave Gallery 東京
2020年      『interactive ‐YOUTH‐』 ギャラリー檜B・C 東京

bottom of page