ギャラリー KTO・サブスティテュート
substitute
ギャラリー KTO・サブスティテュートとは?
渋谷神南のモッズ ファッション ショップ "blues dress" の壁に ART 作品を展示していくプロジェクトです
about GALLERY KTO substitute
project to display ART works on the wall of the mod fashion shop "blues dress" in Jinnan, Shibuya
blues dress
http://www.bluesdress.com/
〒150-0041 東京都渋谷区神南 1-13-15 S-Glanz SHIBUYA (元 光立ビル) 1F
Koritsu Bld 1F 1-13-15 Jinnan Shibuya Tokyo Japan
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お問い合わせ
blues dress : 03-3461-7655
GALLERY KTO : 03-6881-9936 / kto.harajuku@gmail.com
現在の展示
current exhibition
トマ・ジラン 個展
「どんな雲にも銀の裏地がある」
Thomas Gillant
“Every lining has a silver cloud”
2022年5月21日 (土)〜2022年6月14日 (火)
Sat May 21th 2022 ~ Tue Jun 14th 2022
Crossing color fields
2022年
Acrylic and oil on canvas
113x85cm
Neon layout #1
Acrylic and oil on canvas
100x84cm
Cloud machine #1
Acrylic and oil on canvas
100x65cm
Doodle avatar #1
Acrylic and oil on canvas and
aluminium
67,5x42cm
「どんな雲にも銀の裏地がある」
どんよりした空模様の時、空を見上げると微妙なグレーの色調とより色鮮やかな色調とが混在していることがあります。その折、急激な大気の変化により薄らいだ雲のヴェールを破るように巨大な筆で雲を切り裂く光束が現れます。このような空の下で、このペインティングシリーズは生まれました。油絵具を何層にも重ね、色のグラデーションと筆跡の間に生じる緊張感を利用することで、作業中に偶然に生まれる可能性を探っています。
英語圏の「どんな雲にも銀の裏地がある」という慣用句にインスパイアされ出来上がった今回の抽象絵画シリーズは、仕上がりから方向性や可能性を見いだし、予期せぬ結果からもそれを生かし、試行錯誤しながら展開させていくという実験的な要素を含んでいます。
画像編集ソフトで作業する際の一連の動作を別の行為に倣って、アクリル絵の具の層が土台となり、その上に油絵の具の層を重ね、最後にスクレーパーやブラシで加工したものが、それぞれのキャンバスに銀色の裏地を浮かび上がらせています。紙に描いたスケッチをスキャンしてコンピュータでカラーバリエーションを作り、ブラシやローラー、スプレーガンを使ってキャンバスに転写するのです。そして、表現力豊かな筆の動きであるストロークと、低解像度のJPEGのぼかしをピクセル化し、色のグラデーションを足すといったコンピューターグラフィックス(CGI)の美学に似た側面が対照的に見られます。
表面はスクリーンのようにほとんど平面なままですが、グラデーションを使うことで空間に立体感を与えています。同様に、色彩にも奥行きを感じさせます。虹色の絵の具が濁った色調を照らし出し、鮮やかな色彩は暗い霧に覆われています。ぼんやりとした平坦さと人工的に作り出された奥行きとが、常に対話をしています。「夜の電柱の揺らぎ」「熱と冷の色相の靄」といったタイトルは、自然現象と絵画的実験の類比を表しています。
トマ・ジラン 2022年4月
〈 略歴〉
トマ・ジランの作品は、大きな筆の動きによる抽象表現、デジタルな美学、色のバイブレーションを特徴としています。
パレットの上の限られた油絵具と、スプレーガン、ブラシ、ローラーなどの様々な道具を駆使し、特定の構図を強調して描写しないことにより、全体像にバランスのある一体感をもたらし、見るものの視線に動きをもたらします。構図内に奥行きを表現し色の並置を試してバイブレーション効果を生み出すことで、彼の作品はより強く、視覚的な印象を与えます。
Émile Cohl School of Arts, Lyon 卒業 フランス
グループ展
2021年 『Epic painters』 The Blank Gallery東京
2020年 『Shift operation』 Cave Gallery 東京
2020年 『interactive ‐YOUTH‐』 ギャラリー檜B・C東京
2019年 『The view from here』 The Landing #2 Tokyo, August Moonカフェ内
2017年 『Summer show IX』 Atelier Communiquer フランス
2014年 『Bold shapes tell no tales』 Écarts Collectiveフランス
2013年 『Flat traps』 Écarts Collectiveフランス
Painting series: “Every lining has a silver cloud”
When the weather is indecisive, subtle shades of grey blend with more vivid tones in the sky. A sudden shift in the atmosphere, and a shaft of light breaks through the fading veil of the clouds, slashing them like a giant brush. Settling under those skies, this series of paintings explores the possibilities of working with multiple layers of oil paint, and exploits the tension created between colour gradients and brush marks.
Inspired by the idiom “every cloud has a silver lining”, these abstract paintings are experiments resulting from happy, and sometimes unhappy, accidents, attempting to take advantage of the outcomes. Emulating the process of working with image editing software, layers of acrylic paint form the foundation for subsequent layers of oil paint, altered by scrapers and brushes to reveal the silver linings of each canvas.
This influence of the digital on the analogue creative process is present in the earliest stages: sketches on paper are scanned to make colour variations on a computer, then transferred onto canvas with brushes, rollers and spray guns. And so we see expressive gestural strokes contrasting with aspects that resemble the aesthetics of CGI: the blurriness of lo-res JPEGS, pixelation, and colour gradients.
While the surface remains mostly flat, like a screen, the use of gradients gives dimension to the space. Here a line glows like a neon tube and advances; there a light emerges burning like a flare… Similarly, passages of colour create a sense of depth: iridescent paints illuminate the muddy tones, whereas vivid colours are muted by darkish fogs. Blunt flatness and artificial depth are in constant dialogue. Titles such as ‘Shimmers on an electric pole at night’ and ‘Haze of hot and cold hues’ encapsulate the analogies between natural phenomena and painting experiments.
Biography
Thomas Gillant's work is characterised by gestural abstraction, digital aesthetics, and colour vibration. Using oils in a limited palette and a wide range of tools, including spray guns, brushes and rollers, he resists emphasising any specific aspects of the composition, thereby uniting the canvas and keeping the eye in motion. By using shapes that tease our depth perception, and experimenting with colour juxtapositions to create vibrational effects, his work creates a strong and immediate visual impact.
Education
Émile Cohl School of Arts, Lyon (France), BA
Selected Group Exhibitions
Epic painters, The Blank Gallery, Tokyo, 2021
Shift operation, Cave Gallery, Tokyo, 2020
Interactive Youth, Hinoki Gallery, Tokyo, 2020
The view from here, The Landing #2, Tokyo, 2019
“Summer show IX”, Atelier Communiquer, Bouc-Bel-Air (FR), 2017
Bold shapes tell no tales, Écarts Collective, Aix-en-Provence (FR), 2014
Flat traps, Écarts Collective, Aix-en-Provence (FR), 2013